Benny Bean's Blog

Bioenergy, environmental assessment, and beyond...

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Biocarburants

Billets sur les biocarburants

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mercredi, avril 14 2010

How to ensure a reliable and sustainable supply of biomass feedstock?

Securing a supply of biomass feedstock that is regular in quantity and quality is a key factor of success for biomass-based industrial projects, and a challenge given the strong variations of plant growth over time and space. In addition, biomass production may have negative or positive impacts on the areas where the feedstock is grown, depending on crop management and local conditions, and their overall balance is a stringent determinant of feedstock availability. The recent controversy on the environmental, economic and social benefits and drawbacks of liquid biofuels thus higlighted the challenges of designing bioenergy pathways compatible with the objectives of sustainable development. However, guidelines for the implementation of a sustainable and reliable supply of biomass are yet to be defined. In this lecture, I will address the above issues in the light of recent projects on biomass resource availability and sustainability assessement, particularly in the context of certification schemes. Beyond the life-cycle approaches, which has been extensively used to assess the net energy balance and greenhouse gas intensity of biomass pathways, I will stress the importance and challenges of including biodiversity and lanscape impacts, and the social acceptance of new lignocellulosic species. Avenues for improving sustainability assessement include integrated biophysical and socio-economic modelling at local and global scales, and promoting a co-construction of biomass projects between the players of the value-chains and the stakeholders of the feedstock supply areas. Crucial knowledge gaps on the environmental impacts of lignocellulosic species also remain to be tackled, along with the identification of cropping systems and management practices best suited to a particular supply area.

This is the abstract of a lecture I gave in April 2010 at the LignoBioTech conference. Click here for the slides (PDF) .

De la vigne carburant ?

Quelques voix proposent d'utiliser la vigne pour faire de l'éthanol carburant. Est-ce bien raisonnable ?

Un collègue hollandais me demandait récemment pourquoi, au lieu de subventionner l'arrachage d'hectares de vignes dans le Sud de la France, on ne ferait pas mieux de les reconvertir en éthanol pour faire du carburant.

La question paraît incongrue au premier abord, mais mérite réflexion. Il y a peu de références sur la question, notamment sur la pertinence énergétique de cette filière. Le seul précédent concerne la distillation d'excédents de production de vin, d'un coût assez exorbitant.

A première vue la filière est fortement désavantagée par son faible rendement par rapport aux autres filières (blé ou betterave): les vignobles actuels produisent autour de 1,6 tonne/ha de sucre contre 7 à 9 t/ha pour la betterave. De plus le bilan énergétique grevé par les nombreuses interventions nécessaires, notamment les traitements phytosanitaires qui entraînent une pression importante sur le milieu, difficilement compatibles avec la production de biocarburants.

E. Duchêne (INRA Colmar) reconnaît tout de même que l'utilisation de variétés résistantes et à fort rendement constitue un scénario qui mériterait au moins d'être évalué sur le papier, dans des zones pédoclimatiques où il y a peu d'alternatives à la vigne (du moins en termes de grandes cultures). Ceci pour tirer parti de ses faibles consommations en eau en en azote. C'est un argument également mis en avant par les producteurs de l'Aude. A comparer avec les scénarios du type taillis à courte rotation - en sachant que les procédés de transformation de la ligno-cellulose en éthanol ne seront pas au point avant une dizaine d'années.

A suivre donc....